Gisle´s
kamp for sin Camilla
og deres fem drenge
|
_______________________________________________
Udvandrerne,
Rasmus Langebæk´s børn, havde en
kusine, Camilla, født 1870. Hun var gift med
en islænding, Johan Gisle Bjarnason og de havde
5 sønner da Gisle i 1904 rejste til Amerika.
Det
var ikke ualmindeligt blandt udvandrefamilier, at ægtemanden
rejste først og at familien fulgte efter, når
manden havde fundet arbejde og vigtigst - havde tjent
penge nok til billetterne.
Johan
rejste med emigrantskibet "Norge", og det
var nær ved at blive en tragisk skæbne for
den børnerige familie. Skibet forliste og kun
et mindre antal af de mange passagerer og besætningsmedlemmer
slap med livet i behold.
Efterfølgende
beretning om "Norge"s forlis er spredte uddrag
af bogen
"Atten sømil fra Rockall" af Michel
Nielsen, udgivet af Samlerens Forlag i 1978.
Ved
afrejsen fra København den 22. Juni 1904 havde
der hersket de sædvanlige - på en gang festlige
og sørgmodige stemning, som satte sit præg
på en dampskibs-afsejling. --- Oppe langs rælingen
stod de mange emigranter tæt side om side - alle
i deres bedste stadstøj. Så snart skibet
havde lagt fra kaj og rejsen var begyndt, blev søndagsklæderne
pakket ned og de gamle klude fisket frem.
_____________________________________________________________________
"Norge"
havde tre dæk, hvoraf det øverste var på
niveau med skrogets overkant. Så at sige hele
skibets aptering befandt sig således under det
øverste dæk - lige bortset fra et par dækshuse
og kommandobroen. Den manglende overbygning skyldtes
dels de skibsarkitektoniske muligheder der eksisterede,
da skibet blev bygget, og dels at "Norge"
foruden sin 1400 HK compoundnaskine også havde
en rigning til sejlføring. Om morgenen den 28.
august havde "Norge" da også sat sine
skonnertsejl, storsejl og stagsejl - ikke mindst fordi
vinden kom ind agter for tværs på bagbords
side og kunne hjælpe med fremdriften.
_____________________________________________________________________
Tirsdag,
den 28. juni klokken lidt i fire om morgenen befandt
"Norge" sig cirka 60 sømil øst
for klippen Rockall, der ligger i Atlanterhavet vest
for de ydre Hybrider. "Norge" var på
vej vestover på en kurs af syd-74-grader-vest
med en fart af lidt over 10 knob. Vejret var sigtbart
med en frisk brise nogenlunde fra sydvest, sådan
som det næsten altid er ude på det åbne
Atlanterhav.
_____________________________________________________________________
Ved
at sætte kursen til syd-74-grader-vest, havde
"Norge"s kaptajn Valdemar Gundel, beregnet,
at skibet ville passere sønden om Rockall-klippen
i en afstand af 6-7 sømil.
Hvis vejret var sigtbart, ville man på den afstand
tydeligt kunne se klippen i god tid og tage sine forholdsregler,
hvis strømmen skulle have bragt skibet ud af
den rigtige kurs.
_____________________________________________________________________
Den i forvejen mørke morgenstund blev mere og
mere overskyet, og inden længe gjorde en fin støvregn
det vanskeligt at se ret langt forud for skibet. Styrmand
Gilbe sendte en udkig op foran på bakken, og han
gav besked ned til kaptajnen der lovede at komme med
det samme.
_____________________________________________________________________
Klokken
lidt i fem kom kaptajn Gundel på broen og gav
styrmand Gilbe besked om at ændre kursen til syd-42-grader-vest.
Med denne kurs regnede kaptajnen med at gå syd
om Rockall-klippen i en afstand af omkring 20 sømil.
På den måde skulle der være rigelig
sikkerhedsmargin.
_____________________________________________________________________
Kaptajn
Gundel var efterhånden ved at være godt
tilfreds med vejret igen, I løbet af det sidste
stykke tid, han havde stået i hjørnet af
broen og stirret ud over havet forude, havde han set,
hvorledes sigtbarheden langsomt blev bedre og bedre.
_____________________________________________________________________
Kaptajn
Gundel var tilfreds. Selv om der skulle komme en tykning
i luften, mente han nu at være så langt
syd på, at han med sindsro kunne vende tilbage
til den oprindelige kurs uden at komme i karambolage
med Rockall. Derfor gav han ordre til at ændre
skibets kurs tilbage til den oprindelige syd-74-grader-vest
retvisende
____________________________________________________________________.
Klokken
var halv otte og "Norge" havde sejlet 27 sømil
på den sidste kurs. Det kunne ikke vare længe
før Rockall var i sigte.
_____________________________________________________________________
Oppe
på broen spekulerede kaptajn Gundel på,
om han skulle tage yderligere for-holdsregler imod den
nye tågedis. Han kunne imidlertid ikke se, hvad
han yderligere kunne gøre ud over at have udkig
på bakken. Efter alle beregninger skulle "Norge"
være i rigelig forsvarlig afstand fra Rockall
og dens klipperev.
_____________________________________________________________________
Klokken
0745 tørnede "Norge" hårdt med
forstævnen. Med en ret høj fart - omkring
ti-en-halv knob - rendte skibet hård mod grunden.
En del af forskibet skurede hen over fast grund og nede
fra jernpladerne kom en lyd, der for nogle nok kunne
minde om lyden af store tunge jernplader, der blev slæbt
hen over bunden af skibet. For andre lød det
som en fjern rullende torden.
Oppe
på broen stirrede kaptajnen og første styrmanden
bestyrtet på hinanden. Ude foran stævnen
syntes vandet at koge, og det så ud som om nogle
gamle vragstumper kom flydende op til overfladen.
_____________________________________________________________________
Nede
i matrosernes og drengenes lukaf, flere dæk nede
i skibet, lå matros Carl Mathiasen og sov de retfærdiges
søvn, således som en mand på næsten
23 år, der ikke har nogle særlige bekymringer
i hele verden, kan gøre det.
_____________________________________________________________________
Situationen
på "Norge"s dæk var på nuværende
tidspunkt temmelig panikladet. Det vrimlede med passagerer,
der uden egentligt mål løb rundt mellem
hinanden. Allerede kort tid efter grundstødningen
løb skrigende kvinder rundt på dækket
med det utopiske mål at bringe deres børn
i sikkerhed. Utopisk - fordi amerikabåden "Norge",
der havde plads til næsten 700 passagerer, kun
havde otte redningsbåde, der var beregnet til
at tage 251 personer foruden en redningsflåde,
der kunne rumme 200 mennesker
Adskillige
af passagererne tænkte i deres panikagtige tilstand
ikke på redningsmidler af nogen art. Allerede
før den første båd var sat i vandet,
var flere af dem sprunget hovedkulds ud over skibssiden,
hvor de fleste led en hurtig druknedød
_____________________________________________________________________
Carl
Mathiasen havde været med til at sætte redningsbåd
nr. tre ud, og i sidste øjeblik før den
blev firet ned, sprang han i den. Da båden ramte
vandet og skulle til at støde fra siden af "Norge"
kom der kludder i løsgøringsgrejet. Båden
blev svinget ind mod skibets jernside og med en knasende
lyd blev der slået hul i agterstævnen på
den. Hurtigt begyndte den at tage vand ind, og medens
et par af de ombordværende mænd langsomt
begyndte at ro bort fra det synkende skib, gav Mathiasen
og et par af de andre sig til at øse for at holde
det indstrømmende vand i skak.
_____________________________________________________________________
Klokken
0805 sank amerikabåden "Norge". Med
en rumlen og syden fra de sprængte kedler, der
kunne høres helt over til de tavse tilskuere
i redningsbådene, dykkede skroget pludselig næsen
dybere i bølgerne og begyndte at glide under
i én lang bevægelse. Agterstavnen med de
skrigende mødre og deres børn hævede
sig lodret op i den grå luft og i løbet
af et halvt minut forsvandt det sorte skrog under havets
overflade.
_____________________________________________________________________
Den
skade båd nr. tre havde fået var ret alvorlig.
Det var den båd Carl Mathiasen var gået
i. Den lækkede kraftigt på grund af den
knuste agterstavn, og roret var blevet ødelagt
da båden blev slået ind mod skibssiden.
Mathiasen, der var det eneste besætningsmedlem,
havde taget kommandoen og prøvede at holde båden
op mod vinden. Det gjorde han ved selv at ro med den
ene af bådens to årer, medens en af passagererne,
en islænding ved navn Johan Gisle Bjarnarson,
to sig af den anden.
Det
var koldt og vådt. Vandet strømmede ind
agter, så de af passagererne, der havde kræfter
til det, måtte skiftes til at øse. Til
dette formål brugte man en spand, en vandøse
og et par søstøvler.
_____________________________________________________________________
Stemningen
om bord var afdæmpet. Mathiasen og den islandske
passager ved den anden åre havde rigeligt at beskæftige
tankerne med. Men næsten alle de øvrige
ombordværende befandt sig i en choklignende tilstand.
_____________________________________________________________________
Med
jævne mellemrum førte den stærke
strøm, der skyllede forbi båden druknende
forbi.
Mathiasen var ikke i tvivl om, at de ikke havde meget
håb om at overleve i ret mange dage, hvis ikke
de blev taget op af et tilfældigt forbipasserende
skib. De andre både var i øvrigt nu ved
at blive mindre og mindre, jo længere båd
nr. tre fjernede sig fra stedet.
_____________________________________________________________________
Den
24-årige Laura Petersen fra Rudersdal ved Holte
var af en noget anderledes støbning end de fleste
af bådens øvrige passagerer. Hun var klar
over - til trods for sin unge alder - at sandsynligheden
for at de kunne holde ud i den lille båd i hvert
fald ikke blev forbedret af den tilstand af apati, der
nu herskede. Laura Petersen besluttede sig for at gøre
noget ved det.
Som
for at give de andre et eksempel fik hun fat i den ene
af de tunge søstøvler og gik i gang med
at øse med den. Samtidig kom hun med tilråb
til de andre i båden om at tage sig sammen. De
skulle nok klare den, hvis blot de ville holde strabadserne
ud. Hvad med at synge en sang, for eksempel.
_____________________________________________________________________
Pigens
humør og ukuelighed virkede smittende og lidt
efter var der et par af mændene, der rejste sig
og tilbød islændingen og Mathiasen at afløse
ved årerne.
_____________________________________________________________________
Mathiasen
havde kort efter at han var blevet afløst ved
årerne undersøgt den blikdåse med
rationen, der befandt sig i båden. Det var ikke
noget imponerende opbud af mad, der befandt sig i kassen.
Beskøjter, beskøjter og atter beskøjter
ville de næste dage komme til at byde på.
_____________________________________________________________________
Et
skib! Et skib! - Mathiasen stirrede ud. Manden der sad
sammen med Bjarnarsen ved årerne, holdt op med
at ro. De skibsbrudne jublede højlydt. Al apati
var som blæst bort. Dette var en bedre indsprøjtning
end Laura Petersens gode humør. Men med et fik
Carl Mathiasen en knude i maven. Sejleren var nu helt
tydelig. Bjarnason stirrede ligesom fortabt ud mod skibet.
Skibet der var slet ikke noget skib var i virkeligheden
en klippe.
_____________________________________________________________________
Langsomt
sivede håbet ud af dem, og de sank ned på
deres pladser i den lille båd, hvor vandet som
følge af at de var holdt op med at øse,
næsten stod dem til knæerne. Livsviljen
var forsvundet med håbet, og kun Mathiasen, islændingen
Bjarnarson og Laura Petersen havde mod på at fortsætte.
For de fleste tjente synet af klippen kun til at understrege
situationens håbløshed.
_____________________________________________________________________
Men
Laura Petersen blev ufortrødent ved. Kun iført
underskørt og tyndt kjoleliv sad hun på
den tofte, der var ud for det sted i båden, hvor
de fleste bølgeskvæt kom indenbords. Med
ryggen som bølgebryder beskyttede den unge pige
flere af de andre reddede kvinder, der med tårer
i øjnene lå sløve hen i bunden af
båden. Med de nøgne fødder i det
slaskende vand øste pigen støt og roligt
med sin uhåndterlige søstøvle.
Mathiasen
lagde mærke til det beslutsomme udtryk i hendes
våde ansigt, hvor det mørkblonde hår
i en filtret uregerlighed klistrede panden. Han var
klar over, at hvis der var nogen han skulle sætte
sin lid til i den åbne båd, så var
det den unge pige- og så den islandske passager,
der nu var i gang med sin tørn ved årerne.
_____________________________________________________________________
Med
en rytmisk plasken forlod vandet hendes søstøvle,
og med jævne mellemrum kom hun med opmuntrende
tilråb til de andre. Der var nu flere der tilbød
deres hjælp med at ro, og da Bjarnarson noget
senere var blevet afløst ved sin åre og
kom agter til Mathiasen, hviskede denne til ham om,
hvor alvorlig skaden i bunden egentlig var. Islændingen
nikkede stumt til Mathiasens pålæg om ikke
at sige noget til de andre om tingenes tilstand.
_____________________________________________________________________
Langsomt
begyndte gråvejret at forandre sig til tusmørke
da en af mændene igen så et skib. Denne
gang var der ikke tale om et bedrag. - Mathiasen var
klar over, at skibet måtte være for langt
borte til at kunne se den lille nøddeskal af
en båd, der med sin last af menneskeliv søgte
at gøre alt var der var muligt for at tiltrække
sig opmærk-somheden. - Med en kulsort røgfane
efter sig forsvandt den fjerne damper ned under den
grå horisont. - Det var blevet helt mørkt,
og Mathiasens hilsen til de øvrige var, at der
fra nu af kun ville blive uddelt en beskøjt til
hver klokken seks om morgenen og på samme tidspunkt
om aftenen.
_____________________________________________________________________
Carl
Mathiasen følte at tiden sneglede sig af sted.
Med mellemrum fik han klokken at vide fra den mand,
der havde sit ur med sig.
_____________________________________________________________________
Klokken
kan ikke have været mere end et par minutter over
fire da en af mændene udstødte et råb.
En damper. - - - Mathiasen kunne se at det ikke var
noget stort skib. Faktisk lignede det en fiskedamper.
- - - Hans formodning holdt stik. Man kunne se en bøje
og ude til den anden side sås tydeligt endnu en
bøje. Mathiasen var selv fra en ø, hvor
der boede fiskere - og han havde endnu aldrig hørt
om fiskere, der sætter deres redskaber for så
at forlade dem for evigt. Derfor deltog han ikke i den
almindelige skuffelse, der for tredje gang bemægtigede
sig redningsbåden, da damperen pludselig ændrede
kurs og gav sig til at sejle væk fra båden.
Han vidste at den måtte komme tilbage.
_____________________________________________________________________
Jo
længere damperen fjernede sig, jo mere sank humøret.
Det hjalp ikke det mindste at Mathiasen gentagne gange
råbte til de andre om sin observation af bøjerne.
Det var deres håb om redning der støt om
roligt bevægede sig bort fra dem.
_____________________________________________________________________
I
første omgang spekulerede kaptajn Miles ombord
på "Salvia" ikke meget over hvad det
var for en båd han kunne se. Med mellemrum lod
han rorgængeren ændre kurs. Båden
derude dukkede på ny op af bølgedalene,
og langsomt gik det op for kaptajn Miles, at det ikke
kunne passe, at en åben båd lå og
roede rundt helt ude ved Rockall.
Fra
broen varskoede kaptajn Miles sine folk om at trække
trawlet ind og gøre klar til at tage skibsbrudne
om bord.
_____________________________________________________________________
Kaptajn
Miles var i øvrigt en betænksom mand, der
ikke ønskede at lade de skibs-brudne i tvivl
om at han havde set dem. Med mellemrum trak han i kæden
til damp-fløjten som tegn på at de var
blevet observerede.
_____________________________________________________________________
Måden
de kom ombord på var en udsædvanlig afslutning
på et usædvanligt døgns begivenheder.
De engelske fiskere tog fat i nakke og ryg på
hver enkelt af de skibs-brudne og halede dem ind over
rælingen som om de var en last store fisk.
_____________________________________________________________________
I
de næste fem timer sejlede "Salvia"
frem og tilbage i området omkring Rockall. Der
var intet spor af de øvrige redningsbåde,
man fra Mathiasens båd havde set blive sat i vandet.
Havet var dog ikke tomt. Vragstumper og døde
flød i en forfærdelig masse omkring i dønningerne
som tavse vidnesbyrd om den store katastrofe. - - -
"Salvia" nøjedes med at lægge
bi et par gange når man fik øje på
kufferter i vandet. På den måde sørgede
man for at skaffe tøj til de yderst nødtørftigt
klædte kvinder. - - - Kaptajn Miles havde besluttet
at afbryde fiskeriet og sætte kursen hjem mod
Grimsby. - - - Den lange rejse nord om Skotland og ned
gennem Nordsøen til Grimsby var begyndt.
_____________________________________________________________________
Klokken
0410 mandag morgen indløb telegram til hovedtelegrafstationen
i Køben-havn. Telegrammets indhold, der var sendt
fra den engelske havneby Grimsby var meget kortfattet.
"Dampskibet
"Norge" tilhørende DFDS er den 28.
Juni gået ned ved Rockall-klippen i Atlanterhavet
med 800 passagerer. Skibet stødte på en
klippe og sank. Kun 27 over-levende er ankommet til
Grimsby. Kaptajnen og flere emigranter stod på
kommando-broen da skibet forsvandt i bølgerne.
To både lykkedes det at komme bort fra skibet.
Den ene båds skæbne kendes endnu ikke."
_____________________________________________________________________
Nyheden
om katastrofen bredte sig som en løbeild gennem
København i løbet af formiddagen. - -
- Foreløbig vidste man kun at 27 var blevet reddet..
Snart begyndte de første bekymrede pårørende
at indfinde sig på rederiets kontor, hvor de ansatte,
der var lige så chokerede som de pårørende,
kun kunne yde en ringe trøst.
_____________________________________________________________________
DFDS-båden
"Botnia" lå netop i Grimsby og skulle
afgå til Esbjerg den samme aften, og det var en
selvfølge at Carl Mathiasen fik plads ombord
på eksportdamperen. - - -
De øvrige 26 skibsbrudne gik om bord i et tog,
der bragte dem til Liverpool. . De 26 var på ny
en del af den store grå strøm af emigranter,
der ventede på at få lov til at gå
om bord på atlanterhavsdamperen.